درس اخلاق آیت الله ناصری:
نمیشود بگوییم شیعه امیرالمؤمنین هستیم و در بازار کلاهبرداری کنیم!/ امام رضا(ع) خطاب به مدعیان شیعه: استغفار کنید! بگویید از محبین هستیم
نمیشود بگوییم شیعه امیرالمؤمنین هستیم و در بازار کلاهبرداری کنیم!/ امام رضا(ع) خطاب به مدعیان شیعه: استغفار کنید! بگویید از محبین هستیم
• پژوهشگر واقعی هیچگاه نباید ساده انگارانه، شتابزده و بدون مطالعه اکتشافی دست به تهیه طرح بزند زیرا این امر به شدت از اعتبار علمی او می¬کاهد؛ بنابراین با مطالعة اولیه، مشورت با صاحب نظران و سپس بررسی دقیق منابع اقدام به تهیه طرح¬نامه نماید.
• در نگارش طرح نامه از پرداختن به مقدمات و افق¬های دور در متن تحقیق دوری کرده و به اصل مطلب با فضاسازی مناسب و کوتاه بپردازد.
• محقق باید سوالات اصلی و فرعی را به خوبی طراحی کرده سپس به پاسخگویی دقیق آنها بپردازد.
• منبع شناسی دقیق، مستند و متّقن از ضروریات انجام تحقیق است و بیش از نیمی از کار تحقیقی است و انجام پژوهش را تسهیل می¬کند. مراجعه به منابع و مطالعة اکتشافی برای تهیه طرح نامة تحقیق از اصول اولیه پژوهشی است.
• باید دانست که در عصر فن¬آوری و ارتباطات قرار داریم و اساساً محتوای هیچ تحقیق و نوشته¬ای بر کسی پوشیده نمی¬ماند؛ بنابراین در برداشت مطالب یا استفاده از هندسة تحقیقی دیگران باید کاملاً شفاف باشیم. چه بسا بعدها با ادعای نویسندگان مواجه خواهیم شد. پژوهشگر باید امانت¬داری لازم را مراعات کرده و مستندسازی نماید، در غیر این صورت هرگونه مسئولیت¬های آتی و پاسخگویی اخلاقی و قانونی، متوجه او خواهد بود.
• توجه داشته باشیم که بدون تحقیق و تفحص، نام کتاب، مقاله یا پایان نامه¬ای را در منبع تحقیق (طرح نامه) درج کردن و در آینده آگاهی یافتن از اینکه اساساً در آن اثر مطلبی در راستای موضوع تحقیق وجود نداشته، صداقت طراح را مورد خدشه قرار خواهد داد.
• پژوهشگران تنها به یافته¬ها و دستاوردهای دیگران بسنده نکنند، بلکه با بازنگری و مهندسی فکری جدید، در پی طرحی نو و به دست آوردن یافته¬های نوین باشند و به خلق ایده¬ای جدید روی آورند.
• بدون مطالعه اکتشافی و فهم و پیچیدگی¬های موضوع و جوانب آن در طرح نویسی تنها به عبارت پردازی و لفاظی تهی از محتوا بسنده نشود.
• پی¬جویی کردن عناوین مرتبط با تحقیق در منابع مختلف اعم از سایت¬ها و کتابخانه ملی برای منبع یابی در سه حیطه مقالات، پایان نامه¬ها و کتاب¬ها در منبع شناسی حائز اهمیت است و باید دقیقاً در منبع شناسی این سه حیطه از هم تفکیک و منابع آن ذکر گردد.
• توصیه می¬شود به منابع مستقیم و مربوط به مسئله¬ی پژوهش با همان عنوان مراجعه شود و از آوردن کتاب¬های عام و کلی پرهیز گردد؛ مانند ذکر «المیزان»، «وسائل الشیعه» یا هر کتاب مرجع دیگر؛ اگر هم به کتاب¬های مرجع، رجوع مستقیم می¬شود قسمت یا فصل مورد نظر که در ارتباط با موضوع است ذکر گردد.
• محقق باید از ابتدا بداند به دنبال حل چه مشکل یا مسئله¬ای است و دیگران چه تلاشی در رابطه با موضوع داشته اند، آیا تحقیق او جدید است و نگاه تازه ای به موضوع دارد؟ در پایان بررسی کند که آیا به سئوالات یا اهداف از پیش تعیین شده دست یافته است؟ اگر دست یافته چه مطالبی هستند و آنها را در نتیجه¬گیری بیان نماید.
• چنانچه با تسامح و کوتاهی پژوهشی، طرح یا نوشته¬ای آماده و ارایه گردد، در حقیقت اولین خدشه علمی متوجه خود پژوهشگر و اساتید راهنما خواهد شد.
• رعایت شاخصه¬های یک اثر فاخر:
• متفاوت بودن از آثار دیگران ( نویسنده باید بداند کار تحقیقی او چه زاویه ای را در نظر گرفته که متفاوت از دیگر آثار است و این را در ضرورت انجام تحقیق بنویسد.)
• نوآورانه و پژوهشگرانه بودن همراه با تحلیل و تبیین؛
• باز نمودن زوایا و افق¬های جدید در تحقیق؛
تکراری نبودن و آغاز نمودن از نقطه¬ای که دیگران به انجام رسانده¬اند.
فصلنامه ماء معین که بااذن خداوند یکتا در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ادبی و… فعالیت خود را آغاز کرده، اکنون شماره21 خود رابه چاپ رسانده است. امیداست به عنایت حق تعالی، امام عصر(عج)، مدیریت محترم حوزه زینبیه(س)، مدیر مسئول وسردبیر این نشریه وباهمکاری هیأت تحریریه پله های پیشرفت وبالندگی یک به یک طی شوند. سعی ما بر این است آنچه قلم می زنیم مورد قبول درگاه احدیت بوده ویاری دهنده ما در پیمودن جاده انتظارو وصال یاس باشد. جاده های زندگی را فقط خدا هموار می کند، کار ما فقط برداشتن سنگ ریزه هاست وآینده از همین امروز می گذرد، پس بیاییدامروز را به درستی بپیماییم.
باشد تا بیش از این ها بکوشیم وبیش از این ها بیاموزیم.
الهی به امید تو…
نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛
اینکه فرمودند: زکات زیبایی پاکدامنی ست
و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند.
حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله
هرچه انقلاب اسلامي دارد از بركت مجاهدت شهدا و ايثارگران است .
امام خميني(ره)
قال رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم :
يَا فَاطِمَةُ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ الْجَنَّة .
اى فاطمه! هر چشمى فرداى قيامت گريان است غير از چشمى كه در مصيبت حسين گريه كند ؛ صاحب آن چشم خندان است و مژده نعمتهاى بهشت به وى داده خواهد شد .
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج44، ص: 293 .
آیت الله بهجت (رحمه الله علیه) فرمودند:
روایت دارد که در آخر الزّمان همه هلاک می شوند به جز کسی که برای فرج دعا می کند . گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعا است. همین، مرتبه ای از فرج است.[گوهرهای حکیمانه:115]
اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعین
اى على هر كه تو را بكشد مرا كشته و هر كه تو را به خشم آورد مرا به خشم آورده و هر كه تو را دشنام دهد مرا دشنام داده ؛ زيرا تو جان منى روحت از روح من و گلت از گل من است. به راستى خداى تبارك و تعالى آفريده مرا با تو ، برگزيده مرا با تو و مرا براى نبوت اختيار كرده و تو را براى امامت .
هر كس منكر امامت تو است منكر نبوت من است .
اى على تو وصى من و پدر فرزندان من و شوهر دختر من و خليفه من بر امت من هستى در زندگى من و پس از مردن من.
فرمانت فرمان من ونهيت نهي من است.
سوگند به آن كه مرا به نبوت گسيل كرده و بهتر خلق ساخته كه تو حجت خدائى بر خلقش و امين اوئى بر سرش و خليفه اوئى بر بندگانش.
ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا عليه السلام - تهران، چاپ: اول، 1378ق.
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
t: 150%; font-family: 'Times New Roman','serif';" lang="FA"> الحَسَنِ موسَی علیه السلام قال:دَخَلَ رَسُولُ الله صلی الله عَلیه وآلِه وَسَلَمَ المَسجَد ,فََاِذا جَماعَة قََد اَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقال: ماهذا؟ فَقِیلَ :عَلّامَةٌ فقال: ومَاالعَلّامَةُ فَقالوا لَهُ: اَعلَمُ النَّاسِ بِاَنسَابِ العَرَبِ ووَقَائِعِهَا وایّامِ الجَاهِلیَِّةِ والاَشعَارِ اَلعَرَبِیَّةِ قال :فقال النَّبِیُّ صلی الله علیه وآله وسلم ذاکَ عِلمٌ لا یَضُرُّ مَن جَهِلَهُ,ولایَنفَعُ مَن عَلِمَهُ ,ثُمَّ قال النَّبیُّ صلی الله علیه وآله وسلم اِنَّما العِلمُ ثَلاثَةُ آیَةٌمُحکَمَةٌاَو فَریضَةٌ عادِلَةٌ اَو سُنَّةٌ قائِمَةٌوما خَلاهُنَّ فَهُوَ فَضلٌ
حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: چون رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم وارد مسجد شد دید جماعتی گرد مردی جمع شده اند فرمودند: چه خبر است؟ گفتند: علامه ای است. فرمود : علامه یعنی چه؟ گفتند :دانا ترین مردم است به دودمان عرب وحوادث ایشان وبه روزگار جاهلیت واشعار عربی. رسول خدا فرمودند:اینها علمی است که اگر کسی نداند به او زیانی نرساند واگر کسی بداند,اوراسودی نبخشد سپس فرمودند: همانا علم سه چیز است 1- آیه ای محکم (یعنی اصول عقاید) 2- فریضه ای عادله(علم اخلاق) 3- وسنتی پابرجا(مسائل حرام وحلال) وغیر اینها فضل است.
منیع: اصول کافی جلد 1 صفحه 37
بسم الله الرحمن الرحیم
کسی که با کتابها خود را آرامش دهد ,هیچ آرامشی را از دست نداده است. (امام علی علیه السلام ) شرح غررالحکم 5/233